Startside > Urtemedisin > Urtemedisinens
historie > Urtemedisin i Nord-Amerika
Innledning
Urtemedisinen i Nord- og Mellom-Amerika har
ikke bare overlevd de vestlige nybyggernes innvandring, men også vært med på
å fornye vestlig urtemedisin. Urtemedisin praktiseres intensivt i deler av
Mellom-Amerika, og gjenvinner langsomt sin popularitet i USA og Canada.
Nord- og Mellom-Amerika dekker mange
forskjellige geografiske områder, fra den arktiske villmarka i Canada og Alaska
til de tropiske områdene i Panama, og er hjemsted for en kjempemessig variasjon
av medisinplanter. De fleste er lokale, mens andre, som f.eks. muskat, ingefær
og tamarind, fra det 16. århundre og framover ble innført fra den gamle
verden. På samme måte ble amerikanske medisinplanter som mais, kakao, cayenne
og solsikke eksportert til Europa, Asia og Afrika. Denne handelen med arter var
av stor betydning for samspillet mellom den gamle og den nye verdens
urtemedisinske tradisjon.
Urtemedisinske
tradisjoner i Mellom-Amerika
Urtemedisin er vanlig i landområdene i
Mellom-Amerika, særlig i Guatemala og Mexico. Innenfor den meksikanske
tradisjonen er tap av "balanse" mellom kroppens varme og kalde elementer den
grunnleggende årsak til sykdom, og behandlerens oppgave er å harmonisere
balanse og vitalitet.
Meksikansk
urtemedisin er ikke noe som er statisk, men har utviklet seg fra en skiftende
blanding av aztekisk, maya og spansk innflytelse. Lenge før Hernando Cortez og
hans conquistadorer gikk i land i 1519 hadde mayaenes og aztekernes kulturer en
velutviklet forståelse for urtemedisin. Baidanus-manuskriptet, den første
amerikanske bok om medisinplanter (skrevet av en azteker, Martin de la Cruz i
1552), gir opptegnelser om bruken av 251 meksikanske arter. Disse omfatter
damiana (Turnera diffusa), som mayaene brukte som elskovsmiddel, og
mesquite (Prosopis juliflora), som aztekerne brukte som øyenmiddel.
Begge artene brukes fremdeles på samme måte som europeiske planter, f.eks.
poleimynte (Mentha pulegium) og timian (Thymus vulgaris). Det anslås
at ca 65% av de plantene som brukes av meksikanske herbalister stammer fra
Europa.
I andre
mellomamerikanske stater gjøres det en innsats for å oppmuntre folk til å
bruke urtemedisin som første valg ved sykdom. For eksempel er det prosjekter i
Den Dominikanske Republikk og Nicaragua som lærer kvinner å bruke de lokale
plantene, mens leger på Cuba i stigende grad skriver ut medisinplanter for å
kompensere for mangelen på konvensjonell medisin.
Karibisk urtemedisin
Over hele Karibia er urtemedisin til
hjemmebruk svært populært. Noen av de mest brukte plantene er sitrongras (Cymbopogon
citratus), som brukes mot feber, og karela (Momordica charantia), en
klatreplante som brukes som ”universalmiddel” på mange av øyene. Det har
vist seg at karela har evne til å senke blodsukkeret, og kanskje kan den hemme
utviklingen av sukkesyke som er en forholdsvis vanlig lidelse på disse øyene.
Det finnes mange forskjellige medisinske og religiøse skikker på de karibiske
øyene. På en del av øyene minner de om de afrikanske skikkene som kom med
slavetransportene. Særlig yorubafolket fra Vest-Afrika holdt deres hjemlige
skikker i hevd. I noen av disse tradisjonene verdsettes plantene likeså mye for
deres magiske som for deres medisinske egenskaper. Tobakk (Nicotiana tabacum),
hvitløk (Allium sativum) og chili (Capsicum frutescens) brukes
derfor i spådomsritualer i mange amerikanske kulturer, herunder Santeria og
Voodoo.
Sjamanisme
Nordpå, i det som nå er USA, var og er
innfødt urtemedisin først og fremst sjamanistisk av natur og omfatter
plantekjennskap, ritualer og magi. Sjamanistiske samfunn fra Sibir til Amazonas
mener at pasientenes sjel under alvorlig sykdom er overtatt av ondsinnede
krefter. Sjamanens rolle er å helbrede både sykdommenes fysiske og spirituelle
dimensjon. Pasienten vil ikke være fullstendig helbredet før hans eller hennes
sjel er befridd fra de onde ånder. De sjamanistiske ritualer til helbredelse av
den syke omfatter dans, sang, trommespill, lek samt spredning av aske eller
vann. Sjamanen kommer i kontakt med åndeverdenen ved hjelp av hallusinogene
planter som peyote (Lophophora williamsii), og helbreder herved både
pasienten og samfunnet som helhet.
Plantenes kraft
Medisinplanter anses i alle innfødte
amerikanske kulturer, fra Canada til Chile, å besitte en åndelig energi, og
mange av dem har også stor magisk kraft. Iroquois-indianerne tror at
lobelia (Lobelia inflata) og praktvindel (Ipomoea spp.) både kan
skade og være til nytte, og bør høstes, oppbevares og brukes med stor
forsiktighet. Praktvindel anses for så kraftig at det kan være skadelig bare
å berøre den. Planten brukes av Iroquois-stammen som middel mot hoste,
tuberkulose og andre lidelser, og den brukes som sakrament under vår- og høstritualene,
som avkok sammen med solsikkefrø (Helianthus annuus).
Tobakk, som nå anses som en vanedannende
stimulans, var for de fleste nordamerikanske indianere en hellig, sjamanistisk
plante. Den ble røkt i piper, og i følge Virgil Vogels American Indian
Medicine (1970) ble den ”kastet på flammene som ofring, kastet i vannet
for å roe stormer, fordelt omkring fangstplassene for å øke fiskefangsten og
ofret til luften som takk for at man hadde unnsluppet fare”.
Europeiske nybyggere
De første europeiske nybyggerne som ankom i
det tidlige 17. århundre, avviste stort sett den innfødte medisinen som de
primitive, villes tankespinn. Nybyggerne holdt seg til importert urtemedisin
eller medbrakte planter som var hardføre nok til å overleve i det østlige
Nord-Amerika. Ettersom tiden gikk, førte nybyggernes økende kontakt med de
innfødte folkeslagene i grenseområdene imidlertid til at man utviklet en sunn
respekt for deres medisinske evner. Enkelte ganger tok nybyggerne ikke bare
plantene, men også dyrkings- og anvendelsesmetodene til seg. Joseph Doddridge
skriver i sin bok Notes on the Settlement and Indian Wars (1876) at
barken av gråvalnøtt (Juglans cinerea) ble skrellet nedover hvis den
skulle brukes som avføringsmiddel (virkningen går ”nedover” ved å rense
tarmene), og oppover, hvis den skulle fremkalle oppkast (virkningen går
”oppover” ved å fremkalle oppkast).
Indianernes helbredelsesmetoder ble med
tiden populær viten. På slutten av det 18. århundre utviklet
Samuel Thomson
(1769-1849) et enkelt terapeutisk system som var basert på de innfødtes
praksis. Thomson ga aldri indianerne æren for dette, men innflytelsen er
tydelig, alt fra bruken av oppkastfremkallende, avførende og stimulerende
midler, over den sentrale rollen som svettekurer og dampbad spilte (til dels
basert på indianernes svettehytter), til den dype forståelsen av amerikanske
planter. Thomson mente at ”all sykdom forårsakes av kulde”, og hans system
virket fint for folk med robust helse som ble rammet av infeksjoner eller
skader. De to viktigste plantene i hans system, cayenne som en stimulerende
plante, og lobelia som en oppkastfremkallende, avslappende og stimulerende
plante, virker ved å heve kroppstemperaturen og utvide blodårene. Tar man
disse plantene, forbedres motstandskraften mot infeksjoner, og sårhelingen
fremmes.
Eklektisismen og dens
innflytelse
Det fruktbare ekteskapet mellom indiansk og
vestlig urtemedisin førte til grunnleggingen av mer avanserte urtemedisinske
systemer, slik som eklektisismen, som ble grunnlagt i 1830-årene av Wooster
Beech. Beech studerte både urtemedisin og konvensjonell medisin, og forsøkte å
kombinere den nye kunnskapen om fysiologi og patologi med det beste fra
urtemedisinen. Beech avviste Thomsons teorier som overforenklede, og satte seg
som mål å bruke den minst mulige dosen med det best mulige resultat. Det
lyktes han med i en slik grad at da eklektisismen i 1909 var på sitt høyeste,
praktiserte over 8000 medlemmer, som alle var utdannede leger.
En annen viktig medisinsk bevegelse som både
var under innflytelse av Thomson og eklektikerne, var fysiomedikalismen.
Fysiomedikalistene brukte mange planter og forsøkte å ”harmonisere det
organiske vevet med vital-energien”. Målet var å gjenopprette kroppens
likevekt. Da de trodde at sykdom kom fra magen, brukte de planter som fremkaller
oppkast, f.eks. amerikansk kermesbær (Phytolacca decandra) til å rense
dette organet. Deretter ble andre planter brukt til å fremme rekonvalesensen,
f.eks. solhatt (Echinacea spp.), som nå kjennes som en utmerket
immunstimulant, og hydrastinurt (Hydrastis canadensis), en styrkende og
utrensende plante.
Andre halvdel av det nittende århundre var
en ekstraordinær periode for amerikansk urtemedisin. Ut over det at osteopati
og kiropraktikk ble oppfunnet omkring århundrets slutt, ble urtemedisinen i
England gjenopplivet i en slik grad at fysiomedikalismen ble en angloamerikansk
tradisjon. Den dag i dag benytter britiske herbalister betydelig flere
amerikanske planter enn deres kolleger for øvrige i Europa.
Nordamerikansk urtemedisin i
dag
Amerikansk urtemedisin opplevde etter 1907
en kraftig tilbakegang fordi regjeringen besluttet å gi støtte kun til
konvensjonell legeutdannelse. Siden den tid har urtemedisinen i USA og Canada
bare overlevd som grenseområde i den konvensjonelle medisinen. I store deler av
USA er det forbudt å praktisere urtemedisin uten legeautorisasjon, mens det
ikke tilbys undervisning i urtemedisin på universitetene.
Medisinplanter ses primært som kilde til
nye farmakologiske kjemikalier, snarere enn som medisin i seg selv. Vill yamsrot
(Dioscorea villosa) er et godt eksempel. Planten har siden aztekernes
dager blitt brukt i Mexico som behandling mot revmatiske lidelser og som
smertestiller. I 1942 oppdaget forskerne at den inneholder et steroid, diosgenin,
som i virkning minner om progesteron, et av de kvinnelige kjønnshormonene. I
1950-årene fremstilte et meksikansk legemiddelfirma (Syntex) den første
p-pillen ut fra diosgenin fra vill yamsrot. Ikke mange mennesker innser den
rollen som plantene har spilt ved utvikling av moderne syntetiske legemidler, og
ennå færre spør seg selv om ikke kroppen kanskje en gang i mellom ville være
bedre tjent med hele planter frem for isolerte kjemikalier.
Med gjennomføringen av en forholdsvis
liberal lovgivning i 1994 er urtemedisin blitt lettere tilgjengelig i USA, men må
som i Norge, med unntak av de få preparatene som er godkjent som
naturlegemidler, bare selges som kosttilskudd. Denne utviklingen gjør at Vesten
skiller seg fra resten av verden, hvor medisinplanter anerkjennes som legemidler
i seg selv. Ikke desto mindre er urtemedisin, takket være det økende antallet
av herbalister i USA, og mange nystartede skoler i urtemedisin, mer populær enn
man kunne ha drømt om for bare få år siden.
|