HEKSEKOST |
Taphrina betulina |
|
ANDRE NORSKE NAVN |
Huldrekost,
huldrelime, murukost, marekost,
marekvist, murukvist,
trollkjerringris,
trollkjerringkost, trollkjerringlime, trollkost, tussakost,
gygrekost,
gygresopling,
sigmundssvepe og simonsvipe. |
|
VITENSKAPELIG NAVN
/ SYNONYMER |
Taphrina betulina
Rostr. |
Taphrina turgida (Sadeb.)
Giesenh. |
Exoascus turgidus Sadeb. |
Exoascus betulinus (Rostr.)
Sadeb. |
Ascomyces turgidus (Sadeb.)
W. Phillips |
|
NAVN
PÅ ANDRE SPRÅK |
SVENSK: Häxkvast
/ Björkhäxkvast / Trollkvast /
Markvastar og
marvase (i Småland) / Marruska og martoka (i Östergötland) og
martull (i Västerbotten). |
DANSK: Heksekost. |
ISLANDSK:
Kerlin-garvöndur. |
ENGELSK: Witches’
broom. |
TYSK: Hexenbesen. |
|
FAMILIE |
Taphrinaceae. |
|
|
|
BOTANISK
BESKRIVELSE |
Heksekoster er en form for
misvekst som arter seg som små, tette, sprikende, utvekster på
greinene hos enkelte trær. De kan ha en viss likhet med fuglereir
eller sopelimer, derav navnet heksekost. De er vanligst på bjørk,
men kan finnes også på mange andre treslag. Heksekoster kan ha flere
årsaker, men hos bjørk skyldes de vanligvis stilksporesoppen
Taphrina betulina.
Soppen lever under barken
på treet og sprenger denne, og sporepulveret kommer fram som et
grått belegg på undersiden av de små, misformede bladene i kosten.
Soppen vokser hele året og er vanlig i hele landet hvor det finnes
vanlig bjørk, men den trives ikke på hengebjørk. I en bestand av
bjørketrær er det gjerne bare et eller noen få trær som er angrepet
av soppen, og det kan se ut som om bjørketrær med mye heksekoster
står der det går en vannåre i grunnen. Selv om det noen ganger kan
være dusinvis av koster på et tre, ser det ikke ut til at bjørka i
særlig grad blir satt tilbake på grunn av soppen, og heksekostsoppen
anses derfor som en "mild parasitt". På bjørk kan man også finne
noen små kuleformete misdannelser som skyldes en gallveps, men de er
så små at de vanligvis ikke blir regnet som heksekoster. |
|
|
UTBREDELSE |
Heksekost vokser
på vanlig bjørk (Betula pubescens)
og finnes over hele landet der denne bjørkearten forekommer.
|
|
|
DROGER
/ ANVENDTE
PLANTEDELER |
Hele heksekosten har vært brukt
i "magiske ritualer", tidvis også som medisin. |
|
|
INNHOLDSSTOFFER |
Ingen opplysninger om spesifikke
innholdsstoffer i soppen som danner heksekoster er funnet. Selve
heksekosten består av greiner av bjørka og inneholder sikker de
samme stoffene som treet. |
|
|
URTENS
EGENSKAPER OG VIRKNING |
Heksekoster er tillagt "magisk
virkning". |
|
|
URTEN
KAN BRUKES VED FØLGENDE HELSEPLAGER / SYKDOMMER |
I folkemedisinen brukt mot
mareritt. Brukt utvortes av samer mot kløe og utslett. |
|
|
|
HEKSEKOST |
Det er bjørk som oftest har
heksekoster. De kan være store som et digert skjærereir og består av et
nøste av tynne kvister. Kvistnøstet er resultat av ei forgreining uten
mål og måte, der sovende knopper har brutt ut i utid og gitt opphav til
disse rare kostene. På mange steder mente man imidlertid at heksekostene
oppsto fordi maren har ridd det aktuelle treet på sine nattlige
utflukter.
I gamle dager, da folk hadde
mer med "andre makter" å gjøre enn nå, bar heksekostene navn som
huldrelime, gygresopling, sigmundssvepe eller simonsvepe, marekvist og
marekost. Det er utgamle tradisjoner vi har med å gjøre her. Sigmund var
et annet navn på Odin, mens mara i følge en beskrivelse fra 1880 var
"det Væsen, som troes at ride Folk, naar man i Søvne plages af Trykning
for Brystet og slemme Drømme", en slags kvinnelig demon som om natten
lurte seg inn i husene og red både folk og fe.
Tro og overtro om
heksekoster
Heksekoster er i folketroen
blitt tillagt adskillig makt og de er hovedsakelig blitt brukt som vern
mot ulike plageånder. Det kunne være troll, tuss, dverg, hulder og
gygre. Den verste var et kvinnelig utyske som het mara eller murua, og
hun kom til folk og dyr om natten og "red" dem så de sov urolig, ynket
seg og svettet. Med den urolige søvnen fulgte ofte angst og
kvelningsfornemmelser, og tilstanden er blitt betegnet som mareritt.
Som vern mot mara (murua) kunne man bruke heksekost, som gjerne ble kalt
murukvist eller murukost. Hvis det var folk som ble plaget, kunne man
henge kosten over sengen eller legge den ved siden av seg i sengen. Den
kunne også legges over brystet på den som var plaget, eller bli satt opp
over døren.
Murua kunne også plage dyrene,
både kyr, hester, sauer og hunder. For å verne buskapen mot murua, som
kunne ri buskapen, ble det skåret vernekors ved båsen, og man hengte
murukost over hver bås, over fjøs- eller stalldøra, eller på mønsåsen. I
tillegg til å henge opp heksekoster på ulike steder, ble buskapen
strøket tre ganger over ryggen med en slik murukost. Det er blitt sagt
at "de drivende svette hestene ble med en gang rolige når en murukost
ble satt over hodet på hver enkelt." I våningshuset ble trappa feid med
en murukost, slik at heksa ikke skulle komme opp trinnene. Å lage
bjørkeris av bjørker som er infisert av heksekost, kunne imidlertid føre
til de verste mareritt!
I Ove Arbo Høeg sin bok
Planter og tradisjon (fra 1974) er det beskrevet at når man samlet
murukoster, var det viktig å være klar over vesentlige forholdsregler
som måtte ivaretas. Hvis man fant en heksekost i skogen og tok den med
seg hjem for å henge den opp som beskyttelse mot mara, måtte man ikke
bære den på en veg der et lik hadde vært båret, for da mistet den sin
magiske kraft og ble ubrukbar. Det var best å bære heksekosten over en
korsvei der tre veier møtes. Slike opplysninger om heksekostens magi
fikk Høeg referert fra flere steder i Norge, og tradisjonen er også
kjent fra Sverige.
Noen steder blir murukosten
kalt for vurukost. Vuru var navnet på kubremsen (en parasitt på storfe),
og på grunn av lydlikheten med muru, ble murukostens magiske kraft
overført til vurukosten. Den ble brukt mot bremselarvene ved at den ble
lagt på ryggen av dyret eller hengt over dyret om natten, så ville det
få kraftige svettetokter og bli fri for larvene.
Medisinsk bruk av
heksekoster
Murukvister har hatt utstrakte
anvendelsesområder, både magiske og mer rasjonelle. Sauer ble pisket med
murukost dersom de hadde fått tussesykdommen, dvs. dersom de begynte å
gå i ring. Barn kunne bli slått med dem så de ikke skulle bli forbyttet
av huldra. Når barn ikke vokste som de skulle, noe som kunne skyldes
rakitt (mangel på kalsium og D-vitamin), kunne de piskes med en
heksekost eller bli badet i vann som man hadde kokt heksekoster i.
Heksekostene ble ellers anvendt ved hekseskudd i rygg og lemmer, og det
er beskrevet at samer har brukt avkok av heksekoster medisinsk for
lokalt å behandle kløe og utslett. |
|
Advarsler,
bivirkninger og kontraindikasjoner
Ingen relevante opplysninger er funnet i
tilgjengelig litteratur. |
|
|
Flere bilder av
heksekost |
|
KILDER |
|
Etnobiologi i Sverige 2: Människan och floran. Stockholm, Wahlström &
Widstrand 2005. |
Høeg,
Ove Arbo: Planter og tradisjon. Oslo, Bergen, Tromsø, Universitetsforlaget 1974. |
Nylén, Bo: Sopp
i Norden og Europa. Landbruksforlaget 2001. |
Skard, Olav: Trær, røtter i kulturhistorien.
Oslo, Landbruksforlaget 2002. |
Skard, Olav: Ville vekster - røtter i kulturhistorien.
Oslo, Landbruksforlaget 2003. |
Svanberg, Ingvar: Folklig botanik.
Stockholm, Dialogos Förlag 2011. |
Sæbø, Stein: Heksekostar. Norsk
Hagetidend nr. 11-1983 s.489-490. |
|
|
|
VIKTIG: Det som er skrevet om urten og dens medisinske virkning ved
bestemte plager og sykdommer er kun ment som informasjon. Urtekilden tar ikke ansvar for
eventuelle skader som måtte oppstå om du velger å benytte denne urten
eller preparater hvor urten inngår.
|
©
Urtekilden |
Tekst
og bilder fra denne siden må ikke publiseres andre steder, verken
elektronisk eller på trykk, uten tillatelse fra Urtekilden. |
Denne siden
ble sist endret 14.11.2021 |
Indeks norske navn |
Indeks vitenskapelige navn |
|
|
|