Startside > Urtemedisin > Urtemedisinens
historie > Kinesisk urtemedisin
Innledning
Tradisjonell kinesisk medisin (TKM), som den
kinesiske urtemedisinen er en del av, har utviklet seg fra kinesisk
folkemedisin. TKM oppsto på grunnlag av ideer som ble opptegnet mellom år 200
f.v.t. og 100 e.v.t. i Den Gule Keisers Klassiker om Indre Medisin (Huang De
Nei Jing). Disse tekstene er basert på detaljerte observasjoner av naturen
og på en dyp forståelse av den måten som alt levende er underlagt naturens
lover. Den inneholder begreper som er grunnleggende for TKM, for eksempel yin
og yang, de fem elementer (wu xing) og teorien om naturens
innflytelse på helsen.
TKM sier at nøkkelen til en god helse og et
langt liv er å leve i harmoni med disse prinsippene. I følge Den Gule Keisers
Klassiker har mennesker fra tidligere generasjoner levd i hundre år, og hadde så
sterk konstitusjon at sykdommer kunne kureres bare med ritualer. Urtemedisin,
akupunktur og andre greiner av TKM ble først nødvendig seinere, da den
menneskelige vitalitet forfalt og mennesker ble ”overaktive … og motarbeidet
livets lykke”.
Grunnleggende teorier
Ulikt andre tradisjoner som bare har én
teori for å få rede på sykdom (for eksempel den europeiske lære om De fire
kroppsvæsker, humorallæren), opererer TKM med to helt forskjellige systemer, yin-yang
teorien, og fem-element teorien. De er utviklet parallelt i Kina, men
fem-element teorien ble først akseptert og fullt innarbeidet i kinesisk medisin
under Song-dynastiet (960-1279 e.v.t.). Den dag i dag ses forskjellene mellom
disse teoriene i behandlernes måte å diagnostisere og behandle på.
I kinesisk tenkning er alt i universet
sammensatt av yin og yang, ord som opprinnelig ble brukt til å beskrive en dals
lys- og skyggesider. Alt inneholder yin og yang eller komplementære
motsetninger, slik som natt og dag, opp og ned, våt og tørr. Hver enkelt yin
og yang kategori kan deles opp ytterligere, så mens kroppens forside er yin i
forhold til ryggen, som er yang, er magen yin i forhold til brystet, som er
yang.
Fem-element teorien assosierer elementer i
naturen; tre, ild, jord, metall og vann, med andre grunnleggende begreper som årstider,
følelser og kroppsdeler. Hvert element gir liv til det neste etter et uendelig
mønster. Av den grunn kan systemet bedre beskrives som de fem stadier som
representerer livets stadige endring og bevegelse. De fem elementer spiller en
sentral rolle i kinesisk urtemedisin, spesielt ved kategorisering av planter
etter smak og de tilhørende kroppsdelene.
Diagnose og behandling
Kinesiske leger ser heller etter
disharmonier enn sykdomsårsaker. Oppmerksomheten rettes spesielt mot pulsens og
tungens tilstand, som begge har vesentlig betydning for en nøyaktig diagnose. Dårlig
helse oppstår ved underskudd eller overskudd av enten yin eller yang. For
eksempel er forkjølelse ikke bare forårsaket av virus (selv om dette selvfølgelig
er en årsak), men et tegn på at kroppen ikke tilpasser seg ytre faktorer som
”vind-hete”, ”vind-kulde” eller ”sommer-hete”. Høy temperatur er
tegn på for mye yang, og risting er et tegn på overskudd av yin. For en
kinesisk lege er kunsten å gjenskape balansen mellom yin og yang, både i
pasientens kropp og i forholdet mellom pasienten og omgivelsene.
Kinesiske medisinplanter
Antallet av legeplanter har gjennom tidene
økt, og Encyclopedia of Traditional Chinese Medical Substances fra 1977
inneholder 5757 oppslagsord, hvorav de langt fleste er planter. Den
kommunistiske revolusjon i 1949 hjalp til å øke antallet, ved at planter som
inntil da bare var blitt brukt i folkemedisinen, nå ble inndratt i tradisjonen.
Etterhånden som den urtemedisinske
tradisjonen utviklet seg innenfor TKM, ble plantenes smak og andre karaktertrekk
knyttet tett sammen med deres terapeutiske anvendelsesområde. Keiser Shen
Nong’s Materia Medica (Shen Nong Pen T’sao Ching) fra 1. årh. e.v.t.
beskriver 252 medisinplanter med angivelse av plantenes temperatur og smak, og
kinesiske leger relaterer den dag i dag en plantes smak og temperatur direkte
til dens terapeutiske virkning. Planter som smaker søtt, som ginseng, ordineres
for å styrke, harmonisere og bløtgjøre, mens bitre planter som rødrotsalvie
(Salvia miltiorrhiza) brukes til å drenere og tørke ut overskudd av
”fuktighet”. Planter med varm smak brukes til å behandle kuldetilstander,
og motsatt. En plantes smak og temperatur knytter den til spesielle typer
lidelser. For eksempel er praktskjoldbærer (Scutellaria baicalensis),
som er bitter og kald, en tørkende, kjølende plante som brukes til tilstander
som feber og irritasjon som er oppstått på grunn av overskudd av varme.
Å ta medisin
Den kinesiske tradisjonen støtter seg i høy
grad på resepter, fastlagte blandinger, som har vist seg effektive mot bestemte
lidelser, eller som virker som styrkende midler. Mange av disse fås reseptfritt
over disk og brukes hver dag av millioner av mennesker i og utenfor Kina.
Kinesiske leger bruker ofte en oppskrift som utgangspunkt og tilsetter andre
planter i tillegg. Det er hundrevis av oppskrifter, en av de mest kjente er ”fire-ting-suppe”,
et styrkende middel som gis for å regulere menstruasjonssyklusen og styrke kjønnsorganene.
Den består av kinesisk kvann (Angelica sinensis), rehmannia (Rehmannia
glutinosa), chuang xiong (Ligusticum wallichii) og silkepion (Paeonia
lactiflora).
I kinesisk urtemedisin bruker man ikke
tinkturer særlig ofte, man gir heller blandinger av røtter og bark som skal
inntas som avkok to-tre ganger daglig.
Kinesisk innflytelse i Japan og Korea
Japan og Korea er sterkt påvirket av
kinesiske medisinske teorier og metoder. Kampo, tradisjonell japansk
medisin, kan føres tilbake til det 5. årh. e.v.t., da buddhistmunker fra Korea
introduserte deres system i Japan, et system som stort sett var avledet fra
kinesisk medisin. I det følgende århundre sendte keiserinne Suiko (592-628
e.v.t.) utsendinger til Kina for å studere landets kultur og medisin. Den
direkte kinesiske innflytelse på japansk medisin, som hovedsakelig ble
praktisert av munker, fortsatte de neste 1000 år. I det 16. århundre begynte
Japan å dyrke sin kulturelle identitet, og kampo utviklet karaktertrekk som la
vekt på japanske dyder som enkelhet og naturlighet. Visse kinesiske ideer som yin,
yang og qi spilte imidlertid fortsatt en sentral rolle.
I 1868 tok japanerne den vestlige medisinen
til seg, og formell utdanning i kampo sluttet offisielt i 1885. Noen få
entusiastiske behandlere førte imidlertid deres viten videre til den unge
generasjon, og holdt på den måten tradisjonen ved like. De siste 20 år har
antallet leger som praktiserer kampo steget kraftig, og i våre dager kan man lære
kampo ved Toyama-universitetet i Honshu.
Koreansk urtemedisin ligger tett opp til
kinesisk urtemedisin, og nesten alle kinesiske medisinplanter benyttes i Korea.
I Korea har man dyrket ginseng til eget bruk og til eksport siden år 1300.
Den kinesiske urtemedisinens betydning
Siden kommunistene tok makten i 1949 har den
urtemedisinske tradisjonen blomstret i Kina, og anses i dag som et gyldig
medisinsk system på lik linje med vestlig medisin. Urter brukes mest mot
kroniske tilstander, mens vestlig medisin benyttes mot alvorlige, akutte
lidelser. Kinesisk urtemedisin er imidlertid av betydning ikke bare i Kina og de
omkringliggende landene. Mange kinesiske universiteter underviser og forsker i
dag på urtemedisin, og denne utviklingen, samt de enorme ressurser som brukes,
har de siste 20-30 årene gitt urtemedisinen et kraftig løft på verdensbasis.
Kinesisk urtemedisin praktiseres i våre
dager av kvalifiserte behandlere på alle kontinenter, og har i flere land
regjeringens blå stempel. Den franske regjering inngikk således en avtale med
kineserne om opprettelse av et sykehus i Paris hvor det behandles med akupunktur og tradisjonell kinesisk urtemedisin. På
samme måte som med efedra (Ephedra sinensis), som har vist seg å være
en glimrende medisin mot allergi og astma, vil man oppdage store helsemessige
fordeler ved mange andre kinesiske planter, og i de neste årtier vil vi
sannsynligvis oppleve
en fortsatt økning i den kinesiske urtemedisinens popularitet verden over.
|