Betydningsfulle personer innen urtemedisinen
|
|
URTEKILDEN |
|
|
Startsiden
> Urtemedisin > Betydningsfulle personer innen
urtemedisinen |
|
Gjennom tidene
har det levd mange
urtekyndige personer som med sine gjerninger og skrifter
har satt varige spor etter seg. Her er en oversikt over noen av disse menneskene
som har hatt stor innflytelse på utviklingen av urtemedisinen.
Oversikten er ordnet kronologisk etter personenes fødselsår. Nålevende personer er ikke tatt med.
[Hippokrates]
[Aristoteles] [Theofrastos]
[Plinius] [Dioskorides]
[Galen] [Avicenna] [Africanus]
[Hildegard] [Harpestreng]
[Brunfels] [Paracelsus]
[Smith] [Bock] [Mattioli] [Fuchs]
[Tabernaemontanus] [Gerard] [Månsson]
[Paulli] [Culpeper]
[Linné] [Withering]
[Hahnemann] [Thomson]
[Beach] [Kneipp] [Ebers]
[Kent] [Henriksson] [Künzle]
[Kloss] [Fleming] [Bach]
[Hansen] [Vogel]
[Treben] [Christopher]
|
Hippokrates (ca. 460 - 377 f.Kr.) |
|
Hippokrates var en gresk lege som er kjent for å være grunnleggeren av
den vestlige legekunst og blir derfor kalt for "legekunstens far".
Hippokrates var født på øya Kos og var leder for en medisinsk skole
der. Et stort antall legevitenskapelige skrifter fra hans tid kalles
under ett for hippokratiske (Corpus Hippocraticum), selv om man er klar over at han selv ikke
kan være forfatter til alle. I Corpus Hippocraticum omtales rundt
200 medisinplanter, og den medisinske anvendelsen av mange av disse
hadde sin opprinnelse i Egypt og India. De plantemedisinene som ble
brukt, ble inndelt etter sin virkning, som var urindrivende, avførende,
brekningsfremkallende, sammentrekkende og beroligende.
Hippokrates skrev ikke bare om sykdommer, men også
om lege-etikk. Det sies at han avviste overtroen og magien i den
"primitive medisinen", og la fundamentet for medisin som vitenskap. Han
er bl.a. kjent for at han assosierte ulike personlighetstrekk med det
innbyrdes forholdet mellom forekomsten av kroppens fire væsker, som var
slim, gul galle, svart galle og blod. Hvis en av disse væskene tok
overhånd, ble kroppen syk og da var det om å gjøre
gjennom diett, årelating, avføringsmidler og brekkmidler
å hjelpe menneskets helbredende krefter til å gjenopprette balansen i
kroppsvæskene og dermed en god helse. Denne læren blir kalt
humoralpatologi. Grunnfilosofien til Hippokrates var at "det er naturen
som helbreder, ikke legen". Legen skulle bare stimulere kroppens
naturlige helbredelsesprosess og bruke midler som stimulerte disse. Et annet kjent utsagn fra Hippokrates
er at "det er viktigere å kjenne hva slags person som har en sykdom, enn
å kjenne hvilken sykdom en person har". Dette er noe som er gyldig også
i våre dager, men det synes å være glemt av de fleste som praktiserer
skolemedisinsk behandling. |
|
|
Aristoteles (384 - 322 f.Kr.) |
|
Dan han var sytten år gammel kom
Aristoteles til Platons akademi i Athen, hvor han blir i tjue år inntil
mesteren dør i 347. Først er Aristoteles elev, siden virket han som
lærer. Han var lærer for Aleksander den store, men etter dennes død ble
han av politiske grunner dømt til døden for gudsbespottelse. Han flyktet
til øya Euboa, hvor han døde året etter.
I sine tidlige skrifter var Aristoteles klart påvirket av Platon,
men etter hvert ble hans standpunkter mer og mer selvstendige. Hele hans
måte å tenke på er imidlertid preget av samværet med Platon. Aristoteles
regnes som grunnleggeren av biologi som vitenskap og han laget en
systematisk og hierarkisk ordning av alle elementene i naturen. |
|
|
Theofrastos fra Lesbos
(ca. 372 - 269 f.Kr.) |
|
Theofrastos (egenlig Tyrtamus) var en gresk vitenskapsmann og pedagog.
Han var venn av Aristoteles og etterfulgte han som leder for den
peripatetiske skolen i Athen. Theofrastos arbeidet innenfor de fleste
vitenskaper, for en stor del som popularisator av andres viten. Størst
betydning har hans to avhandlinger i botanikk hatt, Historia
Plantarum (Plantenes historie) og De Causis Plantarum
(Årsaker til plantevekst). I over 1500 år var disse bøkene hovedverker
innenfor botanikken. Han var den første som skrev om bestøving og
plantenes formering. Bøkene inneholder også praktiske opplysninger om
kultivering, plantesykdommer og poding, foruten opplysninger om
plantenes medisinske anvendelse. Theofrastos ble av Carl von Linné kalt
for "botanikkens far". |
|
Til toppen av
siden |
|
Plinius den eldre (23 -
79) |
|
Plinius den eldre
het egentlig Gaius eller Caius Plinius Secundus. Han var en romersk
forfatter, naturforsker, historiker og fysiker, i tillegg til å være
embetsmann. I Historia naturalis søkte han å samle hele sin tids
viten om naturen. Plinius døde den 25. august 79 under det berømte
vulkanutbruddet til Vesuv som ødela byene Pompei og Herculaneum. |
|
|
Pedanius Dioskorides (1.
århundre e.Kr., født ca. år 20, død ca. år 90) |
|
Dioskorides var romersk
militærlege hos keiser Nero 54-68, og i tillegg botaniker. Han
tjenestegjorde i den romerske hæren og kom således mye rundt i
middelhavsområdet, hvor han samlet kunnskaper om planter og deres
legende virkning. Han skrev også ned detaljerte opplysninger om plantene
og deres bygning, voksested og anvendelse. Hovedverket hans De
materia medica (5 bøker) gir enestående opplysninger om
oldtidsfarmakologien, og det refereres til det i medisinsk litteratur i
mer enn 1500 år etter at det ble skrevet. Med omtale av over 600
plantearter var verket et samlet oppslagsverk om medisinplantenes
virkning. Verket omtaler ikke bare planter, men har også legemidler av
animalsk og mineralsk opprinnelse. |
|
|
Galen (Claudius Galenos)
(131 - 201) |
Et tenkt portrett av Galen. |
Galen var født i
Pergamon i Lilleasia og etter studier i Smyrna, Korint og Alexandria
arbeidet han som lege i Pergamon, inntil han reiste til Roma i 162. Der
ble han i 168 livlege til keiser Marcus Aurelius og holdt ellers
forelesninger om medisin. Galen er blitt kalt "Legeprinsen" og i ry
stod han bare under Hippokrates. Galen hadde selv et apotek på Via Sacre
i Rom, hvor han fremstilte medisiner med stor flid og pinlig nøyaktighet.
En rekke oppskrifter på legemidler som fortsatt er i bruk, stammer fra
Galen (galenisk farmasi).
I sitt syn på kroppen hadde Galen en strengt
logisk og systematisk tilnærming, og han mente (på samme måte som Hippokrates) at
sykdom skyldtes en ubalanse i kroppsvæskene. Årelating som terapi
stammer fra Galen og han var dessuten den første i Vesten som brukte
pulsen som diagnoseverktøy. Galen forfattet ca. 150 medisinsk skrifter,
som ble høyt verdsatt gjennom hele middelalderen. Han sammenstilte det
beste fra den tidens medisinske verker og med bakgrunn i sine egne
anatomiske og fysiologiske oppdagelser, ble han ansett som sin tids beste
lege. Galen grunnla et dogmatisk medisinsk system som ble ansett som
ufeilbarlig og der ingenting manglet som kunne forklares med den tidens
vitenskap. Hans medisinske
filosofi hadde betydning for medisinsk tenkning helt fram til
1800-tallet og den var nok til hinder for legekunstens utvikling. |
|
Galen og
humorallæren
Galen hadde egne
teorier for hva sykdom kom av, og de er blitt kalt humorallæren. Teoriene
var bygd på skriftene til Hippokrates og Aristoteles, som igjen var påvirket av
egyptiske og indiske ideer. Hippokrates videreutviklet nemlig en gammel idé om
at verden var sammensatt av elementene ild, luft, jord og vann, og klassifiserte
plantene etter egenskapene varme, tørrhet, kulde og fuktighet. I følge
humorallæren er det fire fremherskende væsker eller temperamenter i kroppen:
blod (sangvinsk temperament), gul galle (kolerisk), svart galle (melankolsk) og
slim (flegmatisk). Blodet er fuktig og varmt, den gule gallen er varm og tørr,
den svarte gallen er tørr og kald, og slimet (flegma) er kaldt og fuktig. Et "ideelt" menneske skulle inneholde alle disse
temperamentene i samme mengde, men hos de fleste personer er en eller flere av
væskene i overskudd, noe som danner forskjellige temperamenter eller
karaktertrekk. De fire temperamenter beskrives gjerne slik: den glade og
optimistiske sangvinikeren (blod), den hvileløse og heftig oppfarende
kolerikeren (gul galle), den dystre og pessimistiske melankolikeren (svart
galle) og den rolige og uforstyrrelige flegmatikeren (slim/flegma). Galen mente også at man inntar pneuma (ånd) ved hvert
åndedrag og at denne pneuma ble omdannet til "livsånd" i kroppen. Sunnhet og
vitalitet var avhengig av balansen mellom de fire væskene, de fire elementene og
disses samspill med pneuma som pustes inn. I Europa holdt humorallæren stand i
flere hundre år, og helt fram til på 1800-tallet ble medisinstudenter undervist
i humorallærens prinsipper slik de var nedskrevet av Galen. De lærte å
diagnostisere ubalanser i kroppsvæskene og å gjenopprette balansen, primært ved
hjelp av årelating, avføringsmidler og plantemedisin. Alle planter hadde
kvaliteter som tilsvarte og virket på de fire kroppsvæskene: varm/fuktig,
varm/tørr, kald/fuktig eller kald/tørr. |
|
Avicenna
(Ibn-Sinâ)
(980 - 1037) |
|
Lege og filosof som var født i Iran (Persia). Avicenna regnes som en av de mest
berømte persiske tenkerne i den islamittiske verden. Etter å ha studert
en rekke forskjellige fag, måtte han 20 år gammel forlate sitt hjemsted
Bukhara på flukt fra tyrkerne. Han førte deretter et omflakkende og
begivenhetsrikt liv og ble til slutt livlege hos fyrsten av Isfahan.
Avicenna utformet et helt filosofisk system som i mangt bygger på
Aristoteles. Han samlet gresk og arabisk medisinsk viten, og var
forfatter til det medisinske leksikonet Qanun, som ga opphav til
nye tanker om bruk av medisinplanter i Europa. Boken ble oversatt til
latin og brukt som lærebok ved de tidligste europeiske medisinske
skolene, og var akseptert som et grunnleggende verk i Europa fram til på
1600-tallet. |
|
Til toppen av
siden |
|
Constantinus Africanus
(1018 - 1087) |
|
En arabisk
legebokforfatter som ble født i Karthago og oppdratt i den
kristne tro. Constantinus Africanus oversatte arabiske verk om gresk oldtidsmedisin til latin, i alt 20
bøker, og skapte gjennom det et samlet overblikk over den antikke medisinen.
Europeiske leger fikk gjennom ham innblikk i den arabiske medisinen. Han var mange
år ved Salerno-skolen og døde i klosteret Monte Cassino. |
|
|
Hildegard av
Bingen (Den hellige Hildegard) (1098 - 1179) |
|
Abbedisse for klosteret
Rupertsberg ved Rhinen. Hildegard av Bingen er kjent for sine teologiske og
naturvitenskapelige skrifter, særlig de medisinske skriftene Physica
(Naturkunnskap) og Causa et Curae (Årsaker og botemiddel). I disse omtalte hun bl.a.
tabuemner som seksuelle forhold, svangerskap og fødsel. Hun anså
menstruasjonen som en straff for syndefallet, men hennes syn på
hygienens betydning var bemerkelsesverdig for den tiden. Hildegard
regnes for en mystiker som fikk sine visjoner i våken tilstand.
På dødsleiet vitnet hun og forklarte at alt hun hadde skrevet kom fra de
vidunderlige bildene og budskapene hun mottok, og at de sykdommene og
behandlingene hun hadde beskrevet, var kommet til henne fra Gud (dette
er vel det vi i våre dager kaller kanalisering). Pave Eugenius den
tredje undersøkte hennes visjoner og ga henne kirkens anerkjennelse. Mange av de urtemedisinske kurene hun
skriver om i sine verker, har i ettertid vist seg å være virksomme. |
|
|
Henrik Harpestreng (død
ca. 1244) |
|
Dansk lege som man tror
studerte ved Salerno-skolen, som var datidens viktigste medisinske
lærdomssentrum. Harpestreng var lege for Erik Plovpenning og ble seinere kannik i Roskilde. Den viktigste av bøkene
han skrev, var en urtebok som fikk stor utbredelse i Norden og som finnes i
flere, mer eller mindre ufullstendige avskrifter både i Sverige, Norge og på
Island. Til dels er disse avskriftene noe omarbeidet. Urteboken bygger mest på
eldre forfattere og de fleste av de plantene han nevner, er enten søreuropeiske
eller orientalske og må ha vært ukjente både for forfatteren og for hans
lesere. Men han nevner også en del planter som må ha vært dyrket, eller
som var viltvoksende i Danmark og til dels også i Norge på hans tid. Av særlig interesse
er det at han et sted nevner kvann (Angelica archangelica), som ellers
aldri ble omtalt i samtidig eller tidligere utenlandsk medisinsk litteratur. |
|
|
Otto Brunfels (1488
- 1534) |
|
Tysk lege og
urtebokforfatter. Opprinnelig karteusermunk, men gikk
over til protestantismen. Ble medisinsk doktor i 1530 og embedslege i
Strassbourg. Utga en urtebok med naturtro avbildninger i tresnitt og med tyske navn
på plantene. |
|
Til toppen av
siden |
|
Paracelsus
(Theofrast Bombast von Hohenheim) (1490 - 1541) |
|
Sveitsisk alkymist, lege og astrolog. Paracelsus praktiserte i Sveits,
Tyskland og Østerrike, og huskes i første rekke for sin utvikling av
kirurgiske metoder, medisinsk kjemi og sin teoriutvikling omkring
medisiner og deres egenskaper. Han innførte bruken av opium, kvikksølv,
bly, svovel, jern og arsenikk, samt kobbersulfat som legemidler. I sitt
laboratorium produserte han sine egne medisiner, og gjennom
eksperimenter med disse oppdaget han sammenhengen mellom medisiners
dosering og den virkning de hadde på pasienten.
Trolig døde han selv av en kvikksølvforgiftning.
Paracelsus arbeidet også
for å finne De vises stein, slik at han ville bli i stand til å kurere
all sykdom og kanskje finne evig liv.
Paracelsus gikk til voldsomt angrep på datidens legekunst og kritiserte
ikke bare de medisinske dogmene, men også det moralske forfallet blant
leger. Det er ikke så rart at han fikk mange fiender. Han var enig i
Hippokrates sitt hovedprinsipp om at det bare er naturen som kan
helbrede, men legen kan hjelpe til. Han tok dessuten bestemt avstand fra
Galens medisinske system. Mye av det han fant ut om ulike planters
medisinske anvendelse, er i våre dager blitt bekreftet med vitenskapelige
metoder.
Paracelsus er ellers kjent som "alkymiens far", men er ofte blitt
feiltolket. Han trodde ikke at man kunne omdanne vann til gull, men det
han forsøkte å forklare var at man kunne foredle naturlige stoffer slik
at de kunne bli til legemidler i kampen mot sykdommer. Paracelsus
utga både medisinske og okkulte
verker, og han er særlig blitt kjent for "signaturlæren".
|
|
Paracelsus og
signaturlæren
Paracelsus var en
trofast tilhenger av "læren om naturens formålstjenlighet". Ut fra denne læren
arbeidet han etter følgende prinsipper:
- Enhver plante er
en legeplante og har til oppgave å helbrede noen av menneskets sykdommer.
- I naturen finnes
alle de legemidler ferdig laget som mennesket behøver for å helbrede sine
sykdommer.
- De droger som
det syke mennesket har bruk for, vokser i dets umiddelbare nærhet. For at
mennesket skal vite hvilke legeplanter som skal anvendes, er de merket eller
etikettert. De bærer "Guds signatur", på samme måte som en medisinflaske vi
i dag kjøper på apoteket er forsynt med etikett eller signatur.
Paracelsus anbefalte
sine studenter ikke bare å ta til seg tom kunnskap fra bøkene, men også
innbefatte studier i naturen av de plantene som de skulle bruke som medisin på
sine pasienter. Han lærte dem til å gjenkjenne "signatura plantarum", de
tegnene som planten har på sin legende kraft. Studentene ble fortalt at de ikke
bare skulle bry seg med de eksterne attributtene, slik som form, farge, lukt og
smak. De ble også oppmuntret til å forstå ånden og den karakteristiske
utstrålingen til hver plante. Dette er bakgrunnen for det som blir kalt
signaturlæren. Etter hvert som tiden gikk, var det færre og færre personer som
kunne "lese en plantes indre karakter", og dermed ble læren for de fleste både
misforstått og meningsløs. Dette har gjort at signaturlæren i våre dager, hvor
et strengt rasjonelt tenkesett er dominerende, er blitt latterliggjort og ansett
som ren overtro.
Det er imidlertid så
mange tilfeller der det er overensstemmelse mellom organers utseende og
funksjon, og medisinplanters fysiske kjennetegn, at det kan være vanskelig å
forstå at alt er "rene tilfeldigheter". Derfor er det mange alternative
terapeuter som også i våre dager mener at signaturlæren har noe for seg. Hvis
man ser på både plantedelenes form og farge, og på hvordan ulike planter vokser
i naturen, kan man finne forbausende mange tilfeller der signaturlæren
"stemmer". Her er noen eksempler:
• De flekkete bladene
til lungeurt kan minne om en lunge
og de er effektive som et slimløsende middel ved lungesykdommer.
• Planter som har
blomster eller andre plantedeler med gul farge, ble ansett å ha affinitet til
lever og galle, da galle har gul farge. Eksempler på slike planter er
berberis,
svaleurt og
løvetann, som alle er gode
levermidler og bl.a. er blitt brukt mot gulsott, en leversykdom som gjør at
huden blir gul.
•
Prikkperikum har blad med små
oljekjertler som ser ut som hull, mens ekstrakter av planten er blodrøde. Dette
er blitt ansett som tegn på at planten kan være god ved sår, og den har også god
effekt ved sårbehandling.
• Rødfarge er blitt
knyttet til blod. Tepperot, som er
rød innvendig, er med sitt innhold av garvestoffer et godt middel ved blødninger
og blodig diaré.
• Plantedekket på
marken kan ses på som "jordas hud". Når vi mennesker skader det naturlige
vegetasjonsdekket ved å dyrke jorda eller anlegge veier og lignende, vil naturen
forsøke å reparere skaden ved raskest mulig å etablere ny vegetasjon. Oftest er
det ugraset som etablerer seg først, og eksempler på slike ugrasplanter er
tungras,
vassarve,
gjetertaske,
gåsemure,
groblad og
ryllik. Alle disse artene fungerer
således som "sårehelere" på et skadd vegetasjonsdekke, men er samtidig utmerkede
sårhelende urter for oss mennesker. Dette kan også ses som et eksempel på
signaturlæren.
Les mer om Paracelsus og signaturlæren. |
|
Henrik Smith (Smid) (1495 - ca.
1563) |
|
Dansk lege som fulgte
Christian II i landflyktighet, men som seinere dro tilbake til sin
fødeby Malmö, hvor han ga ut flere skrifter om sykdomsbehandling. Disse
ble i 1557 samlet i boken En skøn Lystig ny
Urtegaard, som er blitt gjenopptrykt mange ganger (sist i 1922 i Ålborg, og
som faksimileutgave i 1976). Smith
mente at sykdom var en straff fra Gud, men at Gud også hadde gitt menneskene de
plantene man trengte som middel til helbredelse. Han forsøkte å finne en
behandling for pest, men døde selv av sykdommen rundt 1563. |
|
Til toppen av siden |
|
Hieronymus Bock (1498 -
1554) |
|
Tysk lege og
urtebokforfatter. Var opprinnelig munk og studerte medisin, og gikk seinere
over til protestantismen. En av de mest kjente urtebøkene på 1500-tallet
var Kreuterbuch som ble utgitt av Bock i 1543. I denne boken
finnes det gode beskrivelser av plantene
og Bock gjorde også et forsøk på systematisering av plantene. |
|
|
Pietro Andrea
Mattioli (Matthioli / Matthiolus) (1501 - 1577) |
|
Italiensk lege og
botaniker. Mattioli fikk sin medisinske utdannelse ved universitetet i
Padua i 1523, og praktiserte som lege i Siena, Rom, Trento og Gorizia.
Ble personlig lege for Ferdinand II, Ambras Castle og den tyske keiser
Maximilian II. Hans reviderte og utvidede utgave av Dioskorides'
Materia Medica (utgitt på italiensk i Venezia 1544), førte til en
fornyelse av dette berømte oldtidsverket. Det utkom seinere i flere
opplag og ble oversatt til latin, tsjekkisk, tysk og fransk. I tillegg
til å identifisere plantene som var beskrevet av Dioskorides, tilføyde
Mattioli beskrivelser av noen planter som ikke var med hos Dioskorides
og som heller ikke hadde noen kjent medisinsk anvendelse. I tillegg var
kvaliteten på tresnittene i Mattiolis verk av høy standard, og gjorde at
man kunne gjenkjenne plantene selv om beskrivelsene kunne være litt
tvilsomme. |
|
|
Leonhard Fuchs (1501 -
1566) |
|
Tysk lege, botaniker og
urtebokforfatter. Fra 1535 til sin død var han professor i medisin i
Tübingen. Han utga i 1546 New Kreuterbuch, en urtebok hvor det er avbildet og beskrevet ca. 500
plantearter. Fuchs anla en av de første botaniske hagene i Tyskland. |
|
|
Jakob Theodor (Tabernaemontanus) (ca. 1515 - 1590) |
|
Tysk lege og botaniker.
Jacob
Theodor var også kjent som Tabernaemontanus. Det er ikke mye som er
kjent om Jacob Theodors liv. Han var først nevnt som student under
Hieronymus Bock i 1549. Han ble lege til Count Philipp III av
Nassau-Saarbrücken-Weilburg, og begynte å studere i Heidelberg i 1562. I
1564 ble han personlig lege til biskopen av Speyer, og seinere
seniorlege i byen Worms. Det viktigste verket til Tabernaemontanus er Neuwe
Kreuterbuch som ble utgitt i 1588. Det er et overdådig verk som
inkluderer over 2300 tresnitt, som Tabernaemontanus jobbet med gjennom
hele livet. Det skiller seg fra hans forgjengeres arbeider ved å ha
bedre tresnitt og svært treffende beskrivelser av plantene. Arbeidet ble
trykket i en rekke utgaver inntil det 18. århundre. Bildet viser en
plantetegning laget av
Tabernaemontanus. |
|
Til toppen av siden |
|
John Gerard (1545 - 1611/12) |
|
Gerard var en engelsk
urtekyndig som var kjent for sin urtehage i Holborn. I 1596 publiserte
han en liste over sjeldne planter som han dyrket i hagen, og i 1597 ga
han ut sitt berømte verk Great Herball, or Generall Historie of
Plantes. Great Herbal var særlig kjent for sine detaljerte
beskrivelser av plantene og utstrakte omtaler av den folkelige bruken, i
tillegg til sin utmerkede prosa. I 1633 ble en utvidet og forbedret
versjon trykt, og den bygde på arbeider av Dioskorides, Fuchs, Gesner og
Mattioli. Utgavene fra 1597 og 1633 blir vanligvis bare kalt for
Gerard's Herbal. Carl von Linné æret Gerard ved å kalle opp ei
planteslekt etter ham, Gerardia. |
|
|
Arfwidh
Månsson (ca. 1590 - ca. 1649) |
|
Svensk
forfatter til En mycket nyttigh Örta-book. Boken kom ut sju ganger fra 1628 til
1654, og den bygger til dels på kildemateriale fra Henrik Harpestreng. Bildet
viser tittelbladet på boken. |
|
|
Simon Paulli (1603 -
1680) |
|
Simon Paulli var lege, anatom og botaniker. Han var ansatt som professor
i anatomi ved universitetet i København. Botanikk var på denne tiden
ansett som et medisinsk bifag og Paulli hadde derfor også dette faget
som sitt arbeidsområde. Da Christian IV ønsket å få skrevet en dansk
flora, engasjerte han Simon Paulli som skrev boken på latin. En
teologisk student, Niels H. Knof, oversatte boken til dansk og er
ansvarlig for de danske plantenavnene. Gjennom lange tider var dette den
eneste boken på dansk som beskrev planter. Boken kom ut i 1648, er
fint utstyrt med 376 tavler og omhandler 380 arter delt inn etter
blomstringstid. Flora Danica er ingen flora, men en urtebok. Plantene
beskrives, men det legges mest vekt på den medisinske bruken. De
botaniske beskrivelsene og bruken av plantene bygger på andre, tidligere
kilder og oversettelser av utenlandsk litteratur. |
|
|
Nicholas
Culpeper (1616 - 1654) |
|
Nicholas
Culpeper skrev i
1649 den svært betydningsfulle urteboken The Complete Herbal.
Han var også
astrolog og i sin bruk av urter utviklet han en astrologisk forståelse som hjalp
ham ved utvelgelse av urter. Culpeper var opptatt av å fremheve urtenes kvaliteter,
om de var varme eller kalde, tørre eller fuktige. Han tok også hensyn til
konstitusjonen både til personen og sykdommen som skulle behandles. Denne
forståelsen av urtenes kvaliteter er i våre dager mer knyttet til tradisjonell
kinesisk medisin.
Culpeper var sønn av en prest. Han begynte å studere i Cambridge og ble
ansett for å ha et lyst hode, men da hans kommende kone ble drept i et
tordenvær, ga han opp sine medisinstudier og startet en langvarig
læretid ved et apotek i London. Han var sterkt påvirket av kontrasten
mellom sin egen families liv og livet til arbeidsfolk i London. Når
læretiden var over, etablerte han sitt eget apotek i Spitalfields. Her
skaffet han urtemedisiner til svært lave priser til sine fattige
klienter, og i motsetning til legene foreskrev han aldri mer enn én
urtemedisin hvis man bare hadde behov for én urt. Videre foretrakk han å
bruke engelske planter framfor mer eksotiske og importerte urter, og
fortalte ofte pasientene hvor de selv kunne finne planten i naturen.
Culpeper insisterte på å bruke de engelske plantenavnene fram for de
latinske som legene brukte, og for å gjøre det enklere å kommunisere med
pasientene oversatte han London Pharmacopoea fra latin til
engelsk.
Culpeper bestemte seg for å gi ut en urtebok fordi urtebøkene til John
Gerard fra 1597 og John Parkinson fra 1640 var basert på latin og
omhandlet for mange importerte medisiner. The Complete Herbal ble
i lang tid den mest populære boken om medisinplanter og etter
utgivelsen i 1649 kom den i 41 ulike utgaver. |
|
Til toppen av
siden |
|
Carl von
Linné (1707 - 1778) |
|
Svensk botaniker og lege. Fra 1741 var Linné professor i
botanikk og medisin ved universitetet i Uppsala. I verket Systema naturae, som utkom i 1735, systematiserte han både plante-, dyre- og mineralriket.
Her innførte Linné den binominale nomenklaturen for arter, altså
latinske artsnavn som består av to ledd (et slektsnavn etterfulgt av et
artsepitet). Linné klarte å publisere beskrivelser av samtlige arter som
var kjent for vitenskapen på hans tid, i alt 4 400 dyrearter og 7 700
plantearter. I tillegg til å beskrive artene, klassifiserte han dem og
ga dem dermed en fast plass i det biologiske systemet. Klassifikasjonen
hans er selvfølgelig svært forskjellig fra dagens, men i flere tilfeller
bruker man fremdeles de gruppene som Linné definerte.
En annen side ved Linné
som er mindre kjent enn hans systematisering av naturen, er at han var
en dyktig lege. Linné anla en egen urtehage og lagde medisin av urtene.
Han fikk berømmelse for sin virksomhet, fordi verken pasientene eller
statskassen ble utarmet av høye medisinkostnader. Til og med de fattige
hadde råd til den medisinen som Linné lagde av urtene i sin hage. Linné
beklaget seg over at legenes kunnskap om medisinplanter var så dårlig at
de ikke kunne bruke urter i sin legegjerning.
Under Linnés tid som
professor i medisin og botanikk ble det lagt fram mange avhandlinger om
medisinplantenes virkning, og under hans veiledning ble sykdommene og
hvordan de skulle behandles med medisinplanter systematisert. I våre
dager er det liten oppmerksomhet omkring Linné som lege, kanskje fordi
han foretrakk medisinplanter foran kjemiske stoffer.
Linné skrev ved siden av
mange reisebeskrivelser og andre vitenskapelige verk, også en egen
Materia Medica, et samlet verk om legeplantenes medisinske virkning.
Der beskriver han hvilken plantedel som skal brukes, plantenes
"kvaliteter" som lukt, smak osv., samt deres virkning og
anvendelsesområde. Linné var ellers på mange måter talsmann for en
medisinsk filosofi som i høyeste grad bør være gyldig også i dag, noe
som kan anskueliggjøres gjennom følgende sitater fra ham:
- Sykdommen helbredes ikke
ved at man lindrer symptomene. |
- Ilden bør slukkes, ikke
røyken. Akk, om dette ble iakttatt i praksis! |
- Behandlingen av sykdommen
bør betraktes tosidig, palliativ som lindrer symptomene og
rasjonell som behandler sykdommens årsaker. |
- Kunnskapen om
medisinplantenes anvendelse blir glemt, ikke fordi de kjemiske
legemidlene alltid er bedre, men fordi de er mer moderne! |
|
|
|
William Withering (1741 - 1799) |
|
En engelsk lege
som i 1785 oppdaget revebjellens (Digitalis purpurea) gunstige virkning ved hjertelidelser.
Withering hadde lært av urtekyndige at blad av revebjelle kunne ha en
overraskende god virkning på vatersott (opphopning av vevsvæske).
Virkningen var imidlertid uforutsigbar og doseringen ofte fatal. Han
avslørte at urten egentlig virket på hjertet, som deretter stimulerte
nyrene til å skille ut den væsken i kroppen som forårsaket
væskeansamlingene. Ut fra dette, fant han ut at i små og nøyaktig avmålte
doser var revebjelleblad et uvurderlig middel mot dårlig hjerte. Dette
førte videre til oppdagelsen og renfremstillingen av de aktive
innholdsstoffene digitoxin og digoxin, som i våre dager er mye anvendte
hjertestimulerende midler i skolemedisinen. |
|
Til toppen av
siden |
|
Samuel Hahnemann (1755 - 1843) |
|
Hahnemann regnes som
grunnleggeren av det homeopatiske behandlingssystemet. Hans
gjenoppdagelse av prinsippet om at lignende kurerer lignende og
behandlingssystemet han utviklet, var en helt ny retning innen
medisinen. Ordet homeopati er utledet av de greske begrepene homoios
(lignende) og pathos (lidelse). Hahnemann var ellers en foregangsmann
når det gjaldt omformingen av den ukritiske, autoritære holdning i 1700-
tallets medisin. Han reformerte farmakologien, var en pioner for moderne
hygieniske ideer, arbeidet for en mer human behandling av psykiske
lidelser og foregrep en mikrobiologisk forståelse av epidemiske
sykdommer. |
|
Homeopati
Homeopati er en
holistisk (helhetlig) form for medisin hvor man søker å behandle hele personen
og ikke bare sykdommen. Innen homeopatien tar man hensyn til at alle mennesker
er ulike, og man har som prinsipp at kropp og sjel er så nær forbundet med
hverandre at fysiske tilstander ikke kan behandles skikkelig uten at man har et
klart bilde av personens konstitusjon og karakter. Homeopatisk behandling virker
dypt i kroppen og søker å gi varig helbredelse på både det fysiske,
følelsesmessige og mentale planet.
Ordet homeopati
kommer fra gresk og betyr "lignende sykdom", noe som kommer av at med
homeopatisk behandling søker man "å helbrede likt med likt". Den homeopatiske
filosofien bygger på at det som kan skade, også kan helbrede. Svært små mengder
av et stoff gis til en person som har de symptomene som en større dose av det
samme stoffet ville ha fremkalt hos en frisk person. Når det symptombildet som
et middel frembringer hos en frisk person stemmer overens med symptombildet til
en syk person, trer likhetsprinsippet i kraft og pasienten blir frisk.
Skolemedisinsk
behandling kalles allopatisk og går ut på "å behandle med det motsatte".
Personer med samme diagnose får gjerne samme medisin og sykdommen blir sett på
som en fiende som må bekjempes. Legene benytter ofte kraftigvirkende
smertestillende, betennelseshemmende eller antidepressive medisiner for å
"bekjempe" symptomene, og siden disse medisinene gjerne har til dels alvorlige
bivirkninger, kan kroppen bli som en "slagmark". Ved skolemedisinsk behandling
kan man oppleve at symptomene forsvinner, men ofte er sykdommen bare undertrykt
og den vil da kunne dukke opp igjen i form av en annen sykdom, uten at legen ser
at de ulike plagene har sammenheng.
Ved homeopatisk
behandling vil det middelet som velges ikke bli bestemt bare ut fra symptomene,
men vil i tillegg være avhengig av en rekke andre faktorer, som temperament,
sinnstilstand og livsstil. Man forsøker å tolke og forstå pasientens symptomer
som ytre tegn på en indre uorden, og man studerer pasienten både før og etter at
et middel gis. Denne oppfølgingen bidrar til at homeopater ofte er spesielt
dyktige til å oppdage de underliggende årsakene ved hyppig tilbakevendende
lidelser.
Den amerikanske
homeopaten Constantine Hering observerte at kroppen forsøker å skyve sykdommen
ut til lemmene og huden i et forsøk på å hjelpe seg selv. På den måten beskyttes
viktigere organer, f.eks. hjertet, leveren og lungene. Hvis et problem på
overflaten blir undertrykt, f.eks. når man bruker kortisonsalve på grunn av en
hudlidelse, kan sykdommen bli skjøvet inn i kroppen og kanskje føre til astma.
Dette er uheldig for kroppen, som forsøker å fjerne sykdommen ved å skyve den
utover. I homeopatien søker man å behandle den dypeste årsaken man kan finne.
Det er den eneste måten å kurere både astmaen og hudproblemet på.
Herings lov sier ikke
bare at kroppen prøver å skyve problemene utover, men også at symptomene beveger
seg fra øverst til nederst i kroppen. Dessuten forsvinner symptomene i omvendt
rekkefølge, så de plagene som oppsto sist, forsvinner først. Det betyr også at
en sykdom som tidligere er blitt undertrykt, kan dukke opp igjen før den
forsvinner for godt.
Selv om mange av de
homeopatiske midlene er laget av giftige stoffer, la Hahnemann vekt på at den
dosen han brukte skulle være så liten at den ville være ufarlig. Hahnemann
utviklet en måte å fortynne og potensere midlene på ved at preparatet ble banket
eller ristet hardt mellom hver gang det ble fortynnet. Dette synes å frigjøre og
lagre "store reserver av helbredende energi" som gjør de homeopatiske midlene
"potente". Når ekstrakten er fortynnet til ønsket potens, blir noen få dråper av
den tilsatt piller av melkesukker (laktose). Disse "sukkerkulene" skal
oppbevares tørt og ikke være i kontakt med direkte sollys.
Hahnemann lagde en
fortynningskala for midlene. Ved å bruke 1 del av tinkturen med det
opprinnelige stoffet, den såkalte mortinkturen, og blande med 99 deler alkohol
eller vann, fikk Hahnemann et middel i C1 potens. Fra dette tok han 1 del som på
ny ble tilsatt 99 deler alkohol eller vann. Denne potensen kalles C2, og har en
fortynning på 10 000. Ved C3 er fortynningen på 1 million, og så videre. C står
for 100, mens M står for 1000. 10M vil si at potenseringen er foretatt 10 000
ganger. En av Hahnemanns kolleger lanserte senere det som kalles D-potenser. D
står for 10 og når man lager slike preparater, tar man 1 del av mortinkturen til
9 deler alkohol eller vann. Det er D-potensene som er mest brukt i Norge. Til
selvmedisinering anbefales det å bruke midler i potensene D6, D12 eller D30,
mens høyere potenser bare bør foreskrives av kvalifiserte homeopater.
Beskrivelsen av de homeopatiske legemidlene er samlet i en Materia Medica
og her finner man detaljerte beskrivelser av symptomene som er knyttet til hvert
enkelt middel. Det finnes i våre dager om lag 2000 midler å velge mellom, men
det er langt færre som blir brukt i det daglige.
Homeopati er en mild
form for behandling som er helt ufarlig. Barn reagerer spesielt godt på
homeopati, det samme gjør dyr. Man bruker vanligvis bare ett middel om gangen
og valg av middel innebærer ofte en viss prøving og feiling. Hvis man ikke
treffer med rett middel ved første forsøk, skjer det ingenting og da kan man
forsøke et annet middel som også passer med symptombildet. Det oppstår ingen
bivirkninger, selv om det kan skje at pasienten føler seg noe verre før
vedkommende blir bedre, en såkalt "førstegangsforverring". Bortsett fra når det
gjelder førstehjelp og i akutte tilfeller, skal man bare gi noen få doser av det
homeopatiske middelet. Sukkerkulene skal ikke svelges direkte, men smelte i
munnen, og man bør ikke berøre flere piller med fingrene enn de man skal innta.
Det er ofte
problematisk for vitenskapelig skolerte leger å akseptere at homeopatisk
behandling kan virke, særlig fordi homeopatiske preparater ofte er så kraftig
fortynnet at de kanskje ikke inneholder et eneste molekyl av det opprinnelige
stoffet. Derfor hevder mange leger at virkningen av homeopatisk behandling kun
skyldes en placeboeffekt. Homeopater hevder på sin side at effekten
skyldes selve fortynningsprosessen, og at vannet "husker" stoffet ved at det
etterlater seg et "molekylært fingeravtrykk". Mer enn 200 år med kliniske
erfaringer ved behandling av både mennesker og dyr, ofte med svært gode
resultater, og den store utbredelsen som homeopatisk behandling har i mange
land, burde være nok til å overbevise selv den mest innbitte skeptiker om at
homeopati er en behandlingsform som virker. |
Til toppen av siden |
|
Samuel Thomson (1769 - 1843) |
|
En amerikaner som
studerte indianernes bruk av urtemedisin. Thomson mente
at sykdom skyldtes tap av vitalitet og varme, og opphopning av avfallsstoffer.
Derfor brukte han brekkmidler (for eksempel legelobelia) i store doser, og urter
som kayenne for å danne varme, i tillegg til varme bad og svettehytter. Han
anvendte urter til å stimulere blodsirkulasjonen, svettedrivende urter for å
fremme svettingen, og avførende og brekningsfremkallende midler for å fjerne
avfallsstoffer. Thomson representerte folkets urtemedisin og hans måte å
praktisere urtemedisin på ble seinere svært populær i England. |
|
|
Wooster Beach (1794 - 1868) |
|
Amerikansk lege som
introduserte urtemedisinen ved de medisinske lærestedene i Amerika. Beach brukte styrkemidler, stimulerende og avslappende
urter, og utviklet spesifikke ekstrakter, konsentrerte uttrekk etc. Han skrev
også en av de første Materia medica som omhandlet urtene og deres bruk.
Beach er mest kjent for å ha grunnlagt det
sekteriske medisinske systemet som kalles eklektisk medisin. På
1890-tallet praktiserte 10 % av alle leger i USA eklektisk medisin. I
våre dager utgjør erfaringene som disse legene opparbeidet seg omkring
klinisk bruk av urter en svært verdifull kunnskapsbasis for videre
utvikling av urtemedisinen. |
|
|
Sebastian Kneipp
(1821 - 1897) |
|
Tysk prest og professor
som oppfant hydroterapien ("Kneippkuren"), dvs. anvendelse av medisinske
bad. For Kneipp var også maten viktig for helsen og han påsto at bruk
av urter i det daglige kostholdet var særlig viktig. Han mente at mangel
på visse planter medførte bestemte sykdommer og at de ulike vekstene
hadde en funksjonell virkning på kroppen. Derfor kunne noen urter kalles
levermiddel, mens andre var nyremiddel, osv. Med våre dagers språk kan
vi si at han var en talsmann for ”functional food”. Kneipp er videre
kjent for begrepet at ”det er bedre å forebygge enn å helbrede”.
Med Kneipp ble interessen for medisinplanter gjenoppvakt på slutten av
1800-tallet, en interesse som også i vår tid er kraftig økende.
I Skandinavia forstår
vi nok ikke hvor mye Kneipp betydde for naturmedisinen, men f.eks. i
Tyskland finnes det fremdeles sykehus med spesielle Kneipp-avdelinger. I
Norge er Sebastian Kneipp mest kjent for kneippbrødet, et brød
bakt av sammalt mel og som er oppkalt etter ham. |
|
Til toppen av
siden |
|
Georg Ebers (1837 - 1898) |
|
En tysk egyptolog som
fikk tak i den berømte papyrusen som bærer hans navn, Papyrus Ebers.
Ebers-papyrusen er blant de viktigste av oldtidens egyptiske
papyrus-manuskripter som omhandler medisinske emner og er datert til
rundt 1550 f.Kr. Den ble funnet i Luxor vinteren 1873-1874 og oppbevares i
dag ved Universitetet i Leipzig i Tyskland. Papyrus Ebers omfatter 110
sider og er det lengste av de bevarte medisinske papyrus-manuskriptene. |
|
Papyrus Ebers
Innholdet i Papyrus Ebers er uten tvil eldre enn
fra rundt 1550 f.Kr. For eksempel står det under bruken av oljeplanten (Ricinus
communis) at det ble "funnet i gamle skrifter", og en oppskrift på et
hårmiddel blir sagt at det opprinnelig var laget for Shesh, mor til kong Teti,
som tilhørte det sjette dynastiet (ca. 2500 f.Kr.). Papyrus Ebers består for en
stor del av oppskrifter mot mange sykdommer og symptomer, og av de medisinene
som ble brukt var en imponerende mengde angitt at de ble laget av planter, dyr
og mineraler. For eksempel ble oljeplante (Ricinus communis), kolokvint (Citrullus
colocynthis) og sennes (Senna alexandrina) brukt som avføringsmidler,
røtter av granateple (Punica granatum) ble tatt mot innvollsorm, og
garvestoffholdige planter ble brukt som astringerende midler. Tekster av greske
leger, som Dioskorides (1. århundre e.Kr.),
Hippokrates (ca. 460-377 f.Kr.) og
Galen (131-201 e.Kr.) inneholder også opplysninger som står i Papyrus Ebers,
noe som viser at gresk medisin ikke var original, men at den hadde overtatt mye
fra egyptisk medisin og kan bare ses på som en videreføring av kunnskap de hadde
i Egypt. Det er derfor gode grunner til å tro at den vestlig vitenskapelige
medisinen egentlig har sin opprinnelse i Nil-deltaet. Kunnskapen om den
egyptisk-greske medisinen ble holdt i live av den persiske legen og apotekeren
Avicenna (980-1037). |
|
James Tyler Kent
(1849 - 1916) |
|
James Tyler Kent var en
fremstående amerikansk homeopat som fortsatte Hahnemanns arbeid med
prøving av legemidler, men han utviklet også nye ideer og metoder innen
homeopatien. Den klassiske homeopatien som vi kjenner den i dag, bygger
på arbeidene til Kent. Det var han som innførte begrepet
konstitusjonstyper, da han mente at mennesker med samme konstitusjon
(kroppsbygning eller utseende, samt arvelig tilbøyelighet og
mottagelighet for visse sykdommer) og personlighet hadde en tendens til
å bli rammet av samme type sykdommer. Det var dette som lå til grunn for
hans teori om at legemidler bør ordineres i samsvar med en persons
kroppsbygning og personlighet. Han delte inn menneskene i
konstitusjonstyper og innførte konstitusjonsmidlene, der han tok hensyn
både til sykdommens fysiske symptom og individets personlighet.
Kent er også opphavsmannen til Repertory
of Symptoms (1877), der alle symptomer er oppført systematisk sammen
med midlene som fremkaller disse symptomene. Denne boken er fremdeles et
viktig oppslagsverk og hjelpemiddel for praktiserende homeopater. Kent
innførte også høyere potenser av homeopatiske medisiner enn det
Hahnemann hadde brukt. |
|
|
Johannes Henriksson
(1853-1935) |
|
Svensk skolemann,
folkelivsgransker og botaniker. Henriksson bodde i Dals Rostock hvor han
ved siden av å drive en privatskole, også dyrket medisinplanter. Han
mente at i stedet for å importere urtene fra utlandet, kunne man dyrke
og samle dem i Sverige. Han startet med medisinplantedyrking i 1884, og
analyser viste at Henrikssons planter i mange tilfeller hadde bedre
kvalitet enn de utenlandske. Henriksson var en varm talsmann for at folk
skulle samle viltvoksende medisinplanter, og han skrev mange artikler i
tidsskrifter, holdt foredrag og reiste rundt til skolene for å inspirere
barna til å plukke urter. I en periode fikk han årlige bidrag fra staten
for hver sommer å holde kurs i dyrking av medisinplanter, og hans arbeid
fikk mye oppmerksomhet over hele Sverige. Henriksson skrev flere bøker,
blant andre Sveriges medicinalväxter (1890/1898/1906),
Växterna i de gamlas föreställningar seder och bruk (1911) og
Vartill våra växter duga (1923). |
|
|
Johann Künzle
(1857 - 1945) |
|
Sveitsisk katolsk prest
som ble en berømt urtelege. Nest etter Sebastian Kneipp, var Künzle den
mest kjente "urtepastoren", og han var en stor formidler av alternativ
medisin. Künzle publiserte en rekke bøker og tidsskrifter om bruk av
medisinske urter. Hans viktigste bok Chrut und Uchrut ble utgitt
første gang i 1911 og er nå solgt i over 2 millioner eksemplarer. Med
sine enestående kunnskaper om urter, skapte han bokstavelig talt en
industri av urtemedisinen. Gjennom de siste 100 årene har ingrediensene
i urteblandingene til Künzel blitt brukt av millioner av pasienter. De
ulike urtene er blitt undersøkt kjemisk, farmakologisk og i mange
tilfeller også klinisk, og virkningen av dem er blitt bekreftet.
Meningene om denne
legendariske "Far urt" var imidlertid delte. Noen mener han var en stor
filantrop, andre at han bare var en sjarlatan og smart forretningsmann.
Gjennom sin virksomhet ble han imidlertid en av de mest kjente
eksponentene for alternativ medisin i sveitsisk historie, men ble
samtidig sett på med dyp mistenksomhet av legestanden. |
|
Til toppen av
siden |
|
Jethro Kloss
(1863-1946) |
|
Jethro Kloss ble
født 27. april 1863 i Manitowoc, Wisconsin, og var det niende av elleve
barn. Han var en hengiven syvendedags adventist, og ble sterkt påvirket
av bøkene og læren om kosthold og helse til Ellen G. White. Som ung tok
han kurs i hydroterapi og elektroterapi ved Battle Creek Sanitarium. Han
kjente Dr. John Harvey Kellogg, snakket ofte om ham og hadde dyp respekt
for hans syn på sunn livsstil. Som ung lærte han å studere og følge
naturlovene, livets og helsens lover. Dette ble senere essensen i hans
lære. Mange av de som kjente ham betraktet ideene hans om helbredelse
som litt rare eller til og med fanatiske, for han trodde at praktisk
talt alle plager kunne kureres med urter. Likevel, som så mange av hans
medadventister, var hans viktigste misjon i livet å hjelpe andre, og
spesielt å hjelpe dem til å bli friske og leve bedre.
Kloss er mest
kjent for sin bestselgende urtebok Back to Eden, der
førsteutgaven kom i 1935. En revidert og kraftig utvidet utgave som ble
utgitt i 1939, ble ekstremt populær på slutten av 1960-tallet og hadde i
1986 solgt nesten 3 millioner eksemplarer. I boken presenterer Kloss sin
metode for naturlig selvhelbredelse basert på urter, en diett som ikke
brukte kjøtt, meieriprodukter eller egg, og et liv i harmoni med helse-
og naturlovene. Han var imot bruken av sukker, krydder, pepper, sennep,
eddik og fermentert mat. Kloss anbefalte bruk av soyamelk i en rekke
helbredende dietter og anså det som langt bedre enn kumelk. Hans
viktigste bidrag til å utbre bruken av soya som mat, var de mer enn 50
kreative oppskriftene med soya som han gjengir i boken Back to Eden.
Disse inkluderte soyamelk og tofu, og mange meieriliknende produkter
laget av dem. Kloss kalte soyabønner for "bønnenes konge", og i boken
inkluderer han en 4-siders uttalelse hentet fra Dr. J.A. LeClerc (sept.
1936) som uttalte at "Soyabønnen kommer til å revolusjonere
menneskehetens fremtid." |
|
|
Alexander Fleming (1881 - 1955) |
|
Skotsk
bakteriolog som i 1928 oppdaget penicillinet, noe som førte til et av de
største fremskrittene i medisinens historie. Fleming dyrket
stafylokokker i skåler i laboratoriet sitt, og en av skålene var blitt
infisert med en grønn Penicillum muggsopp. Da han studerte skåla
nøyere, oppdaget han at bakteriene i en sone rundt muggsoppen var blitt
oppløst. Soppen måtte ha skilt ut et stoff som drepte bakteriene. Han
rendyrket muggsoppen i en buljong, og det viste seg at denne buljongen
kunne ta livet av sykdomsfremkallende bakterier som f.eks. meningokokker
(meningitt), gonokokker (gonorré) og pneumokokker (lungebetennelse).
Fleming offentliggjorde sine oppdagelser i 1929 og 1932, og i 1938
begynte Walter Florey, professor i patologi ved Universitetet i Oxford,
å interessere seg for det. Sammen med kjemikeren Ernst Boris Chain og
flere andre klarte de å renfremstille muggsoppens stoffskifteprodukt,
som Fleming hadde kalt penicillin. Den nye medisinen fikk stor
betydning for de alliertes krigføring, ved at syke og sårede kunne
behandles mer effektivt. Etter andre verdenskrig kom penicillinet i
alminnelig bruk, og Alexander Fleming mottok i 1945, sammen med Florey
og Chain, Nobelprisen i medisin for
oppdagelsen og fremstillingen av penicillin. |
|
|
Edward Bach (1886 - 1936) |
|
Engelsk homeopat som er
mest kjent for utviklingen av Bachs blomstermedisin. Edward Bach vokste
opp i Birmingham og studerte medisin ved University College Hospital i
London. I 1919 startet Bach å arbeide ved London Homeopatic Hospital,
hvor han ble påvirket av arbeidene til Samuel Hahnemann. I 1930, i en
alder av 43 år, bestemte Bach seg for å søke etter en ny healingteknikk.
Han fant da fram til blomsteressensene, som ikke inneholdt kjemiske
stoffer fra plantene, men energimønsteret (”personligheten”) til
blomsten. I 1934 flyttet Bach til Mount Vernon i Oxfordshire, hvor han
forsket videre på de 38 remediene som han utviklet og som fremdeles
bærer hans navn. Bachs blomstermedisin har også i våre dager stor
anvendelse rundt om i verden. |
|
Blomstermedisin
(vibrasjonsessenser)
Blomstermedisiner
(blomsteressenser) kalles ofte for vibrasjonsessenser, fordi det er plantenes
spesielle energifrekvenser som påvirker oss når vi benytter disse midlene.
Blomsteressenser representerer den grunnleggende healingenergien til blomstene
de er laget av. Urtemedisin dreier seg oftest om å trekke ut kjemiske
innholdsstoffer fra ulike plantedeler for å lage medisin som virker på den
fysiske kroppen, men gjennom blomstermedisiner kan man utnytte de mer subtile
energiene i blomstene for mental, emosjonell og spirituell helbredelse.
Hver blomst har en egen påvirkningskraft som kommer
fra plantens "karakter" og som vi kan nyttiggjøre oss ved hjelp av en
vibrasjonsessens laget av planten. Ved at de er energetiske av natur, virker
vibrasjonsessenser mer på kroppens ikkefysiske legemer enn på det fysiske.
Essensene påvirker de emosjonelle og mentale aspektene, som kan omfatte våre
følelser, tanker, bevissthetsnivåer, tro og uløste emosjonelle traumer. Effekten
av blomsteressenser kan komme til uttrykk ved at de f.eks. beroliger deg, gir
deg energi, gjør deg mer tolerant, eller hjelper deg til å bli mer selvsikker.
Brukere av vibrasjonsessensene kan oppleve at samtidig med at deres tanker og
følelser forandrer seg, kan fysiske symptomer også forandre seg eller forsvinne.
At alle elementer i naturen (planter, dyr, steder,
mm.) påvirker oss på et vibrasjonsnivå, er en erkjennelse som til alle tider har
eksistert i urbefolkningskulturer over hele verden. Det var imidlertid Edward
Bach som gjennom utviklingen av de populære Bach-midlene på 1930-tallet, beskrev
og klassifiserte virkningene som et utvalg planter har på våre følelser og
sinnstilstander. Disse Bach-midlene er i utstrakt bruk over hele verden også i
våre dager, og det er mange terapeuter som aktivt anvender dem i behandlingen. I
de siste ti-årene har det kommet mange nye produsenter av blomstermedisiner, som
lager essenser av andre planter enn det Edward Bach gjorde og som gjerne påstår
at de har laget essenser som på en bedre måte møter vår tids behov for
blomstermedisiner.
Blomstermedisiner blir vanligvis laget ved at man
klipper av blomstene av planten og lar dem ligge og flyte i en glass-skål med
rent kildevann. Denne skålen skal stå i solen i 3-4 timer på formiddagen og
sollyset vil da bidra til å overføre blomstens "personlighet" til vannet. Noen
blomstermedisiner blir også laget ved å koke plantedelene i vann. Dette "energetiserte
vannet" utgjør "mor-essensen" av den aktuelle planten. Når man har fortynnet
denne essensen med mer vann og tilsatt konjakk som konserveringsmiddel, har man
en blomstermedisin som kan anvendes terapeutisk.
Intensjonen til
personen som produserer blomstermedisinen er svært viktig for essensens
kvalitet. Én persons fokus vil gjerne være forskjellig fra en annens, og dette
kan være forklaringen på at essenser laget på de samme blomstene, men fremstilt
av ulike produsenter, kan ha forskjellige egenskaper.
Vibrasjonsessenser virker godt sammen med andre
terapiformer, og mange ulike terapeuter finner at de utfyller behandlingsmetoden
de praktiserer på en fin måte. Gjennom den spesielle fremstillingsmåten vil
essensene "bare" inneholde de energetiske egenskapene til blomstene og ingen
kjemisk virksomme stoffer fra planten. Blomstermedisiner vil derfor ikke gi
interaksjoner med andre medisiner.
Man bruker gjerne essensene rett fra flasken, eller
fortynner dem i en valgfri væske. De kan tas gjennom munnen (den mest populære
måten) eller påføres utvortes i et bad eller som kompress, tilsettes i
kosmetikk, eller kort og godt gnis inn i huden. Energien fra dem kan tilføres
lufta i et rom ved hjelp av en luftfukter tilsatt en fortynnet essens. Når man
bruker flere essenser samtidig, kan man blande dem på forhånd og ha dem på en
flaske utstyrt med dråpeteller.
Hvordan finner man så fram til hvilke essenser som
passer for en bestemt person? Det er ikke farlig om man gjør "feil" valg, for
hvis man ikke finner fram til de mest hensiktsmessige essensene til vedkommende,
vil essensene ikke har noen virkning. Det vil vanligvis være en eller flere
essenser som vil være til mest hjelp for personen i det aktuelle
øyeblikket, og man kan gjerne bruke 4--5 forskjellige essenser samtidig. Den
"intellektuelle" måten å velge blomstermedisin på, er å finne fram til rett
middel ut fra beskrivelsen av de aktuelle essensene. Man kan også velge ut fra
intuisjonen, hvilke midler som gir en deg "en god følelse". Ellers kan man bruke
hjelpemidler som kinesiologi (muskeltesting) og pendel ved utvelgelse av de
rette blomstermedisinene til en person. Blomstermedisiner er en form for
"frekvensmedisin" som trolig kommer til å få større utbredelse i tiden fremover.
Les mer om blomstermedisin. |
Til toppen av siden |
|
Axel O. Hansen (1892
- 1971) |
|
Kjent dansk lege som
drev sitt virke ut fra forståelsen av at helse er avhengig av at vi
lever i harmoni med naturen og at vi utforsker og utnytter de muligheter for
helbredelse som naturen gir. Hansen hadde fått sin grunnleggende
helseutdannelse hos den kjente overlege Carl Ottosen på Skodsborg
Badesanatorium. Legeutdannelsen fikk han i USA, hvor han også ble
utnevnt til æresdoktor i naturopati for sine bøker. Han utga på
1930-tallet det store verket Helbredelse, bind I og II,
som til da var det største naturmedisinske verket som var utgitt i
Skandinavia. I 1945 grunnla Axel O. Hansen sitt eget urtefirma,
Drogeriet. Som det eldste danske naturmiddelfirmaet, ble det i 1976
overtatt av Jonna og Peer Christiansen og fikk navnet Natur-Drogeriet.
Dette er i våre dager en av de største leverandørene av urter og urtebaserte
preparater i Skandinavia. |
|
|
Alfred Vogel (1902 -
1996) |
|
Sveitsisk urtelege som utviklet og produserte de første
naturlegemidler basert på friske planter. Vogel reiste mye til ulike land og var
naturlig nysgjerrig på alle jordens planter. Under et besøk hos de innfødte
Sioux-indianerne i USA ble han kjent med purpursolhatt (Echinacea purpurea) som
et middel til å styrke immunforsvaret. Denne urten, og særlig produktet
Echinaforce, er blitt et varemerke for A. Vogel. I 1963 grunnla Alfred
Vogel firmaet Bioforce AG i Roggwil i Sveits. I våre dager er Bioforce en av de ledende
produsentene av naturmidler og produktene har stor anvendelse i mange europeiske land, samt
i Canada, USA, Afrika
og Australia. Les mer om Alfred Vogel her. |
|
Alfred Vogels
filosofi
Til forskjell fra
mange av de firmaene som i dag produserer naturmedisin, og som primært er
opptatt av økonomisk gevinst, hadde dr. Alfred Vogel en grunnleggende filosofi
som lå til grunn for alt han foretok seg. Det var hans overbevisning at
mennesker kunne holde seg friske og leve lenge bare hvis de viste respekt for
naturen. Her er noen av de tankene som Alfred Vogel formidlet gjennom sine bøker
og foredrag, og som absolutt kan være verdt å reflektere over også for travle
bymennesker i vår tid.
• For å finne ekte
livskvalitet, må man så langt det er mulig leve i harmoni med naturen og være
seg bevisst naturens krefter.
• Helse, på samme
måte som sykdom, styres ikke av hvordan et enkelt organ blir påvirket, men er
nært forbundet med vår holdning til livet, våre omgivelser og vår livsstil.
• Når man vet hvordan
ernæring og helse er knyttet sammen, er det lettere å innse at ansvaret for vårt
velvære ligger i våre egne hender og ikke i hendene til leger eller andre
helseautoriteter. Legen eller terapeuten bør være som en fjellfører, som leder
oss og viser veien, men de skal ikke bære oss. Vi må alle gå veien selv. Vi må
kort og godt lære oss å ta ansvar for vår egen helse. Hvis man hovedsakelig
spiser vegetarisk mat som er naturlig og som inneholder en overvekt av basiske
innholdsstoffer, vil man ha tatt et viktig skritt for å opprettholde en god
helse.
• Følg naturens
eksempel og forsøk å finne rett balanse mellom spenning og avslapping, mellom
aktivitet og hvile, mellom intellektuell og fysisk aktivitet. Sykdom og lidelse
skyldes en ubalanse eller disharmoni, som kan oppstå på mange plan i livet.
• Å leve i samsvar
med naturen er langt mer enn en teknikk. Det betinger en indre holdning som er
karakterisert av en dyp forståelse, respekt og sympati for skaperverket. Hvis vi
ønsker å motstå vold, det være seg mot mennesker, dyr eller miljøet, må vi lære
å respektere Livet som noe hellig. Å tillate at dyr, som er en del av
skaperverket, lider i menneskelige eksperimenter, er hjerteløst og uforenelig
med det å ha respekt for naturen.
• Etter år med sykdom,
har mange personer opplevd at de har gjenvunnet helsen gjennom at de, kanskje på
en dramatisk måte, har forandret måten å leve på, i tillegg til at de har
anvendt naturmedisin. Naturlig, helhetlig medisin undertrykker ikke bare
symptomene slik syntetisk medisin ofte gjør, men søker å eliminere årsakene til
sykdommen.
• Enhver plante er
komplett i seg selv. Man risikerer å ødelegge den store medisinske verdien av en
plante hvis man isolerer bestemte virkestoffer eller forstyrrer den fine
balansen mellom plantens innholdsstoffer. Alle stoffene i en plante har sin
oppgave og betydning, de utfyller hverandre slik at de kan virke som en helhet.
Derfor kan man si at "det viktigste virkestoffet i en medisinplante, er hele
planten".
• Når man dyrker
planter til mat og medisin, er det viktig at frøene sås i en frisk jord og at
man ikke bruker syntetiske plantevernmidler eller andre stoffer som kan være til
skade for plantene eller miljøet. Så langt det er mulig, bør man til mat og
medisin bare bruke friske og levende planter.
• I all din streben i
livet må du la kjærligheten være din ledetråd, for kjærligheten er den største
kraften i universet. |
|
Maria Treben (1907 - 1991) |
|
Maria Treben var en urteterapeut fra Østerrike og ble særlig berømt
gjennom sin bok Helse fra Guds apotek. Boka er oversatt til 24 språk
og skal være solgt i 10 millioner eksemplarer, og den er derfor trolig verdens
mest solgte urtebok. Treben anses som en pioner i forbindelse med den
nye interessen for tradisjonell og naturlig medisin som utviklet seg på
slutten av 1900-tallet. Hun brukte i sin terapi lokale urter som
tradisjonelt var blitt anvendt i århundrer. Maria Treben anså urteblandingen som kalles svenskdråper (Swedish Bitters) for å være et
universalmiddel som kunne brukes mot det meste, og hun skal ha mye av
æren for at denne urteblandingen er så populær også i våre dager. Mange
av de helbredelsene hun oppnådde gjennom bruk av urtekurer og som er
omtalt i Helse fra Guds apotek, virker i mange tilfeller litt for
fantastiske og man kan ikke forvente at hennes kurer vil virke like
godt på alle. I tillegg til sin kunnskap om urter, var Maria Treben
sikkert en stor healer. Les mer om Maria Treben og svenskdråpene. |
|
|
John R. Christopher (1909 - 1983)
|
|
John Raymond
Christopher (25. november 1909 - 6. februar 1983) ble født av europeiske
foreldre.
Han ble etterlatt på et barnehjem i Salt Lake City i Utah og adoptert av
Leander og Melissa Christopher.
John var født
med alvorlig revmatoid artritt og hadde mye smerter som barn, noe som
medførte at han ofte måtte gå med stokk eller bruke rullestol.
Han utviklet også ateriosklerose
og et nesten dødelig tilfelle av krupp.
Leger på hans tid
uttalte at han aldri ville komme til å nå en alder av tretti.
Allerede som barn viste John interesse for å bli en lege som kunne
helbrede mennesker med naturmidler. I 1945 ble han trukket inn i
militæret og ble stasjonert ved Fort Lewis, hvor han fikk eksperimentere
med urter.
Etter militærtjenesten flyttet han til Canada og studerte ved
Dominion Herbal College i Vancouver, hvor han fullførte sin
utdannelse i naturopati.
Han studerte
seinere ved det nå nedlagte Iowa's Institute of Drugless Therapy
og det også nå nedlagte Los Angeles Herbal Institute.
Christopher praktiserte som naturlege i Olympia i Washington, Salt Lake
City i Utah og Evanston i Wyoming. Dr. Christopher anså at hans oppdrag
var å lære folk hvordan de kunne rense og gi næring til kroppen slik at
de kunne helbrede og forebygge sykdom.
Derfor startet han i 1953
The School of
Natural Healing
med hensikt å lære andre om naturlige helbredelsesprinsipper, og siden
den gang har tusenvis hatt nytte av læren hans.
I 1979 begynte han
å publisere et nyhetsbrev om bruk av urter for helbredelse.
Dr. John R. Christopher blir regnet som en av de største autoritetene
innen naturlig helbredelse med urter.
Han skapte mer enn
50 urtebaserte formler, som mange ganger førte til nesten mirakuløse
helbredelser.
Dr. Christopher skrev en rekke bøker, som alle nå anses som klassikere.
Før sin død i 1983 mottok han Agnes Arber Distinguished Service Award
for sin langsiktige oppofrelse for urtemedisinen og for sitt bidrag til
folkehelsen. |
|
|
Til toppen av
siden |
© Urtekilden, Fagerhaugvegen 55, 7347 Oppdal |
|